Povážská Bystrica

příjezd cca 14.00 hod

Ilustrační foto ze stránek města.

Povážská Bystrica (maďarsky Vágbeszterc, německy Waagbistritz) je město na Slovensku. Leží v Trenčínském kraji na řece Váh a žije zde 40 562 obyvatel.

Okolí Považské Bystrice bylo dík výhodné poloze při řece Váh osídleno již v pozdní době kamenné. Na území města byly objeveny úlomky keramiky dokládající, že zde před zhruba 4 500 lety žil lidbádenské kultury.

Dějiny samotného města jsou pak spojeny s historií místního hradu, který byl poprvé připomínán v roce 1316. První písemná zmínka o městě pochází z roku 1330. Městská práva pak Považská Bystrica získala v roce 1398. V této době zde vznikl gotický kostel, který je ale dnes zbarokizovaný. Během husitských válek zničilo Považskou Bystricu husitské vojsko.

V roce 1458 prodal uherský král Matyáš Korvín Považskou Bystrici i s 16 přilehlými vesnicemi Ladislavu Podmanickému. Šlechtický rod Podmanických pak Považskou Bystrici vlastnil až do roku 1558, kdy vymřel po meči.

Významně se město začalo rozšiřovat po roce 1929, kdy zde došlo k založení zbrojovky a k rychlému růstu místního strojírenského průmyslu. V roce 1948 získala Považská Bystrica status okresního města.

 

Co nás však nejvíce zajímá, právě zde se zrodily nadčasové motocykly Manet a Tatran.

Vzestup a pád Povážských strojíren

    Povážské strojírny jsou nejstarší slovenskou zbrojovkou. V 70. letech je ale paradoxně proslavila spíše výroba mopedů Babetta, Manet a Tatran.

Pro zavedení výroby motocyklů bylo nutné vybudovat nejen výrobní linku, ale i zkušebnu a oddělení vývoje se vším potřebným vybavením. Nebyl v tom tehdy problém, protože začalo období přesouvání investic i stávajícího výrobního zařízení mezi znárodněnými podniky, a tak se v podstatě jedná jen o rozhodnutí na nejvyšších místech, možné bylo cokoliv. Továrna po výrobě různých nádob, hliníkových mlékárenských konví, nářadí, dětských kočárků, a také lednic značky Maneta začala vyrábět motorky. Jako první motocykl přijala továrna od zbrojovky Brno téměř vývojově hotový dvoupístový-devadesátkový motocykl. Toto přesunutí výroby se událo na konci roku 1946. Na začátku roku 1947 vyjely z továrny první Manety M90. Motocykly Manet M90 byly vyráběny pouze do roku 1951.

Konec výroby motocyklu Manet zavinila v roce 1951 válka v Korei. Továrna byla velká muniční fabrika i s výrobou pěchotních zbraní. (Dětské kočárky, koloběžky, konve na mléko, vzduchovky se vyráběly těsně po II. Světové válce jako dočasný náhradní výrobní program. Tehdy v roce 1951 se musela přesunout i chladnička do Zlatých Moravic. Továrna musela stroje z motocyklové výroby poslat do Strakonic. Po skončení Korejské války byl nosný zbrojní program Považských strojíren byl utlumen a podnik měl nevyužité kapacity vhodné pro novou motocyklovou výrobu. Ze Slovenska tak byli vysláni tři pracovníci na jednoroční stáž do pražské pobočky Jawy, kde se zúčastnili vývoje prototypů a vypracovávání výrobní dokumentace nového motokola. Již v průběhu roku 1954 byly do Považských strojíren převezeny první prototypy s dokumentací, vyrobila se ověřovací série a začala se chystat sériová výroba.

 

Zahájení výroby předcházela úprava dopravních zákonů a zastaralá definice motokola byla upravena. Klíčové již nebylo použití šlapadel, ale objem motoru, váha, výkon a maximální rychlost. Výrobní konstruktéři na to stihnuli rychle zareagovat a komplikovanou nevhodnou konstrukci motokola přepracovali na malý motocykl. Ten nové podmínky splnil a bylo jej možno provozovat bez řidičského oprávnění.

V červenci 1955 se tak do výroby dostal očekávaný malý motocykl Jawa 550, přezdívaný „Pionýr“ (slovensky Pionier). Lidově česky přezdívaný „pařez“ nebo slovensky „peň“. Oživit název Manet se Považským strojírnám nepodařilo, pionýr byl konstrukčním dílem Jawy a výroba na Slovensku byla brána jako licenční.

Model Jawa 550 prodělal za dobu své výroby dvě výraznější inovace a jeho výroba byla ukončena v polovině roku 1958. Celkově bylo vyrobeno 106 111 kusů.

Pražská Jawa nadále pracovala na vývoji několika nových provedení malého motocyklu, které se však do výroby nedostaly. Až teprve prototyp modelu Jawa 555 dostal zelenou. Zatím co se Jawa na výstavách a v časopisech prezentovala s nově vyvinutým modelem, v Považských strojírnách nezaháleli a před oficiálním převzetím nové výrobní dokumentace se pustili do vývoje vlastního prototypu. Slovenský prototyp Jawa 555, se sice pražskému prototypu nápadně podobal, jeho vzhled (dílo designéra Antonína Vačka) byl ale mnohem propracovanější, zásadních vylepšení se na rozdíl od pražského prototypu dočkal i podvozek a upravený motor měl vyšší výkon. Není tedy divu, že pro výrobu nakonec byla schválena slovenská verze.

V roce 1957 pracovníci Považských strojíren souběžně s přípravou nového modelu Jawa 555 vypracovali skútr Manet S100. Skútr neotřelé konstrukce i vzhledu, který na rozdíl od konkurenční Čezety 501 nevycházel ze součástkové základny sériově vyráběného motocyklu…

Ale to už jsme u motocyklů, kterými právě do Povážské Bystrice vyrážíme.

 

 

Výrobní program Povážských strojíren

 Značka, Model motocyklu  Rok výroby
 Manet M90  1947 – 1951
 Jawa 550  1955 – 1958
 Jawa 555  1958 – 1963
 Manet S100  1958 – 1967
 Manet 125 Tatran  1964 – 1969
 Jawa 05  1962 – 1966
 Jawa 20,21  1966 – 1980
 Babeta  1971 – 1973
 Jawa 23 Mustang  1968 – 1982
 Manet Korádo  1994 – 2006

 

Zdroj:

http://www.manet90.estranky.cz/clanky/ostatni/historie-manet-90.html, https://cs.wikipedia.org/w/index.php?search=povážské+strojírny&title=Speciální:Hledání&fulltext=1&searchToken=d55ucomqo5wz327ickrid3ozw, http://www.manet90.estranky.cz/clanky/ostatni/historie-manet-90.html

 

Ale dost historie a vraťme se k našemu programu na Slovensku.

V Povážské Bystrici jsme domluveni se členy KLUBU HISTORICKÝCH VOZIDIEL POVAŽIE (http://www.veteran-povazie.sk/ ),  jejichž akce: „Jazdy Považskou Bystricou a okolím“ se spolu s jejich vozidly zúčastníme.

 

Akce samotná proběhne tak, že se všichni účastníci v pátek 16.6.2017 setkají v hotelu Podjavorník (http://hotelpodjavornik.sk/ ), zhruba 25 km od Povážské Bystrice, kde proběhne příjem účastníků a jejich vozidel. Od 19.00 hod.- je společná večeře a společná zábava. Ráno po snídani je v cca 8.30 hod. start. Pojede se přes Povážskou bystrici, kde bude v době od 9.00-do 10.00 hod výstava vozidel. Odtud se pokračuje do obce Belá (cca 45km.), kde bude společný oběd snad ho stihneme. Odtud se odjíždí do Bytče, kde bude opět výstava vozidel a pak se pokračuje přes vesničky Stupné, Papradno do cíle na hotel Podjavorník. V 19,00 hod je „slávnostné vyhodnotenie a potom spoločná zábava. Ráno po raňajkách je odchod domov“.

„Štartovné je 35€, v ktorom sú dve večery, jeden obed dva krát káva poháre účastníkom, štartovné čísla a hudba počas zábavy.“

V kontaktu jsme rovněž s kanceláří primátora Povážské Bystrice, který přislíbil, že si nás zahrne do svého časového plánu…. No a možná nás i uvítá po příjezdu do cíle.

Tolik k naší činnosti na Slovensku.  Jen doufám, že místo společné zábavy nebudeme trávit čas opravami. Trochu budeme mít problém s daty mobilního operátora, ale minimálně z Hotelu budeme odesílat fotky z cesty a zážitky.

No a cesta zpátky nechte se překvapit příště, zatím jsou ve hře dvě varianty tras, ale o tom skutečně až příště.

Samozřejmě uvítáme zástupy mávajících na trase, a pokud by nás někdo na historickém vozidle alespoň na části trasy chtěl doprovodit, budeme rádi. U jednotlivců na trase nezastavujeme, ale všem máváme. Kdo by se chtěl alespoň na část trati přidat může kdekoliv (nejlépe nás předem před startem kontaktovat na email: s.kucera@veteran-aukce.cz, nebo formou sms na tel. (+420) 724-161-521 heslem Expedice 2017, ozvu se sám.

Zanechte odpověď

Please enter your comment!
Please enter your name here