EXPEDICE 2017 Tatranem do místa zrodu

Na této stránce v sérii článků Vás budeme seznamovat s přípravou této expedice, pořádané partou nadšenců a příznivců motocyklů Tatran 125.

Myšlenka nápad

Samotná myšlenka na uspořádání této expedice se zrodila již před dvěma roky a na chvíli upadla v zapomnění, ale plně se rozvinula na podzim roku 2016. Proč „Expedice“?, jednoduše proto, že urazit na malých motocyklech Manet 125 vzdálenost z České Lípy do Povážské Bystrice, kde se zhruba před padesáti lety vyráběly, tedy vzdálenost zhruba 450km pro tyto stařičké motocykly a jejich posádky již expedicí je.

Účastníci expedice

(sedm statečných?)

Hlavním protagonistou celé akce a ústřední postavou je největší odborník na tyto motocykly:

Miroslav Kohout, věk 60 let, kamarád co za svůj život zrestauroval již celou řadu motocyklů Tatran i Manet, ale i celou řadu dalších historických motocyklů. Odborník, který ví o Tatránkách, jak jim rád říká i to co jejich konstruktéři nikdy ani netušili. Vždy ví kam sáhnout, aby to zase jelo. Bohužel, tedy pro něj bude i hlavním mechanikem na cestě.

Jaroslav Hovorka, věk 58 let, spolehlivý kamarád a organizátor, nadšenec tělem i duší, celoživotní motoristický fanda.
Odborník na pneumatiky: „Vše co není Contionentál je jen stlačená tma“, ale také oběť nakažlivé nemoci zvané Tatranmánie.

Stanislav Kučera, věk 54, jeden z autorů expedice, autor článku, ale smolař a nedojížděč, jedna z dalších obětí Mirka Kohouta, a fanda do veteránů. Jeho slovy: „nedojel jsem tolik závodů, že musím jet, aby ostatní dojeli, buďte v klidu, jestli někdo nedojede, budu to já. Jinak vlastník portálu: https://veteran-aukce.cz a malinký, a první sponzor expedice doufám, že nebudu jediný. Moto: Já si Tatrana nemusim pořizovat, stačí si ho půjčit, stejně s ním zpravidla nedojedu.

Jinak častěji na čtyřech kolech: tam se mi vejde celá rodina

Radovan Ježek, věk   47 let, kamarád a fanda do Tatranů,  do kopce jede kupodivu rychleji než z kopce.

Jiří Kubíček, věk 45 let, zarytý fanda  nadšenec a stejně jako ostatní super kamarád

Josef Váňo,  40 věk let, benjamínek expedice, nadšenec a vášnivý diskutér o trase a propagátor jižní varianty

Petr Pazdera, věk   54 let, zatím nerozhodnutý kamarád váhající zda pojede po vlastní ose Tatranem, či jen jako fotograf v doprovodném vozidlu. V každém případě jet musí.

Pepa Bartoš, 52 let, 3x velké: M, 1) Moravák srdcem

2) Motorkář tělem i duší

3) Majitel Tatrana, co si už nikdy nesplete jak přepnout na rezervu

Tak Pepo kamaráde, nezklam, nerozmysli si to a pojeď taky a buď osmým statečným!

 

Noví členové expedice:

Eduard Kohout, 59 let podnikatel vlastník firmy Auto moto sport, Vězeňská 187, 47001 Česká Lípa www.automotosport-kohout.cz, sedlat bude zapůjčeného Tatrana. Shoda jmen s Mirkem není náhodná, jsou to bráchové pane! Spolehlivý kamarád a dlouholetý člen VCC Česká Lípa.

C:\Users\a\Pictures\karlovy_vary_2008_106.jpg

http://files.automotosport-kohout.webnode.cz/200000002-ee50af0415/ruzne%20foto%20062.jpg

Dalším účastníkem expedice bude Anděl, ale opravdový, tedy Pepa Anděl, bude to jeho první delší cesta na Tatranu, zatím půjčeném. Jeho vlastní se zrovna staví, ale do termínu odjezdu se to nestihne. Jinak úžasný kamarád a nadšenec do motorek ,sedlá jich několik. Perfektní řemeslním a vlastník firmy: Zednické práce – Josef Anděl obkladačství, zednictví, interiéry, rekonstrukce, haly, sádrokartóny. Email: info@andeljosef.cz

 

Cíl expedice

  • Dokázat, že i takto letité malé motocykly dokáží urazit trasu tam a zpátky cca 1000km po vlastní ose (v doprovodném vozidle hromada dílů, celý motor a jeden celý motocykl). Máme v úmyslu cestu tam urazit za dva dny jeden den strávit v Povážské Bystrici, kde chceme navštívit areál, kde bývala továrna vyrábějící naše motocykly. Dva dny na cestu zpátky. Ve středu už jdeme všichni do práce, tedy alespoň tomu věříme.
  • Ukázat veřejnosti, že i vozidla, která jsou historická a na veteránských číslech patří na silnici, ale především ukázat a předvést kvalitní řemeslnou práci dělníků a techniků, kteří se výrobě těchto motocyklů podíleli.
  • V neposlední řadě chceme představit veřejnosti téměř zapomenutý motocykl Tatran 125, (dobře Pepo tedy i Manet 100), který předběhl svou dobu, byl již osazen startérem, který v době jeho výroby rozhodně nebyl běžnou součástí motocyklu socialistického bloku.

Start:    15. června 2017 v 7.00 hod. z Městského divadla v Novém Boru.

Trasa povede severní cestou, kdy máme v úmyslu cestou navštívit TECHNICKÉ MUZEUM TATRA v Kopřivnicích (https://www.tatramuseum.cz/)  a Vojenské muzeum Králíky (http://www.armyfort.com/).  Na trase, kterou se pokusíme včetně podrobného itineráře zveřejnit na těchto stránkách, doufáme, že se alespoň na část úseku připojí k naší malé koloně motocyklů Tatran a Manet i příznivci historických motocyklů, z místních veteránských klubů.  Případní zájemci mohou kontaktovat na emailu: s.kucera@veteran-aukce.cz.

Do cíle na náměstí v Povážské Bystrici počítáme s příjezdem okolo 17.oo hod.

 

A to nejdůležitější:

Vozový park:

Trochu z historie motocyklů Tatran a Manet

Historie

Koncepce prvních motocyklů Manet vznikla na podnět konstruktérů Ing. Josefa Ullmana, Žnivy a Zdeno Nagyho. Projektant Zdeno Nagy popsal začátek motocyklů Manet takto: „Ullman zohnal starý rám z Ogara, ja som zohnal starý dvojpiestový motor PUCH, to boli pomôcky pri vzniku prvého Maneta“. Název Manet je odvozen od blízkého vrchu Manín, který je na dohled od výrobních závodů. Vedení podniku povolilo vytvořit konstrukční tým pod Ullmanovým vedením pro zpracování dokumentace pro přípravu výroby, až když projekt začal nabývat reálnou podobu. Na projektu spolupracovali i konstruktéři Sedlák, Sklenář a Lota.

Jako první vznikl koncept motocyklu Manet M-90. Později na základě koncepce populárního Pionýru vznikl jiný kapotovaný motocykl Manet S 125. Výrobu některých typů Maneta později převzala i česká Jawa.

Motocykly Manet a Tatran se vyvážely prakticky do celého světa, zejména do NDR, Maďarska, Bulharska, Rumunska, ale i severských států či Anglie a Kanady.

Manet M 90       

Výroba začala v roce 1947. Charakteristickým konstrukčním prvkem byl uzel rámu pod sedlem. Konstruktéři použili při návrhu to nejlepší z té doby: teleskopickou přední vidlici, čisté uložení sedla, decentně umístěný akumulátor, výkonný motor s nízkou spotřebou a vahou. Nakonec bylo vyrobeno celkem 37 630 kusů. Ke konci produkce se údajně vyráběly i se zadním pérováním a sedadlem spolujezdce avšak dosud se tento model nepodařilo objevit. Výrobu motocyklu kolem roku 1951 ukončil korejský konflikt a Považské strojírny se vrátily ke zbrojní výrobě.

Základní technické parametry

Jednoválcový dvoudobý motor s objemem 90 cm³ a třírychlostní převodovkou. Výkon motoru 2,6 kW (3,5 HP), maximální rychlost 65 km/h. Přední kolo je odpružené pomocí teleskopické vidlice se zdvihem 90 mm, zadní kolo je pevně připevněno k trubkovému rámu. Výroba byla ukončena v roce 1951.

 

Manet 100 (1960)  

Už po II. světové válce se v české Jawě uvažovalo o výrobě malého motocyklu do 50 cm³. Koncept rozpracoval pražský konstruktér Ing. Jozef Jozíf spolu s Janem Křivkou. Prototypy byly vyrobeny v roce 1954 v Praze, ale výroba byla na příkaz tehdejšího Ministerstva automobilového průmyslu zadána Povážským strojírnám. Vyrábělo se několik typů motocyklu Jawa 50 Pionýr – typ 550, 555 a typ 20. Právě z posledně jmenovaného vzešel nový Manet S 100.

Manet S 100 byl poprvé představen v roce 1958. Ve srovnání s typem M-90 byl motocykl kompletně přepracován. Nejviditelnější změnou byla plná kapotáž, čelní ochranné plexisklo, směrovky a prodloužené sedlo pro dvě osoby. Velkým pokrokem byl dynamospouštěč, tedy elektrický startér a dynamo v jednom. Jako startér měl výkon 300 W, při chodu motoru měl jako dynamo výkon 60 W. Na tu dobu to tato maloobjemová kategorie motocyklů neměla téměř nikde na světě. O napájení startéru se staraly dvě 6V olověné akumulátorové baterie s kapacitou 12 ampérhodin.

Objem nuceně chlazeného motoru se zvedl na 100 cm³ a jeho výkon 3,7 kW (5 HP) byl přenášen prostřednictvím čtyřstupňové převodovky. Odpružená vidlice předního kola měla zdvih 120 mm a zadní kolo bylo upevněno na kyvnou vidlici s pružinovým tlumením se zdvihem 90 mm. Tento typ se vyráběl až do roku 1964. Celkem bylo vyrobeno 51 244 kusů.

Manet UR-50]

Plánovala se i výroba motocyklů a skútrů v objemových třídách 50, 75, 125 a 175 cm³. Po vyrobení funkčních prototypů bylo zjištěno mnoho nedostatků a překážek, například celková hmotnost objemových koncepcí 50 a 75 cm³ se vyšplhala nad 100 kg oproti plánovaným 56–63 kg. V letech 1963-1965 se podařilo vyvinout mini skútr Manet UR-50, který konstrukčně vycházel ze skútru Manet S 125. I když se jednalo o poměrně zdařilý a slibný prototyp drobného skútru, do sériové výroby se nedostal. Některé jeho komponenty jako rychloměr, zadní světlo či přední reflektor byly použity na jiných motocyklech.

Manet / Tatran S 125

Po úspěchu koncepce Maneta S 100 žádali zákazníci zvětšit výkon, zejména pro jízdu v trochu náročnějších terénech. Problémem však byla dohoda, která Povážským strojírnám neumožňovala vyrábět motocykly s objemem motoru větším než 100 cm³. Nakonec se podařilo vyjednat výjimku a mohlo se začít s vývojem 125. Výrobce v první fázi zvětšil zdvihový objem na 123,15 cm³ tím, že vrtání pístu válce zvětšil z 50 mm na 56 mm. Výkon motoru se zvýšil na 5,5 kW (7 HP) při 5300 ot/min., což si zároveň vyžádalo i nucené chlazení. Maximální rychlost stoupla na 85 km/h.

 

Vzhled skútru se nezměnil, ale na vzhledově identickém motocyklu (Manet 100) se objevil nápis Manet S 125. Po menší změně krytování přibyl i nápis Tatran 125. V celém průběhu výroby 125 se objevilo několik vývojových verzí, všechny byly ale ve výrobě souhrnně označované jako Tatran S 125. Celkem bylo vyrobeno 95 207 kusů.

Manet S 125 Typ 03

Tento typ byl vyráběn pouze na krátkou dobu v roce 1964. Kapotování je podobné z Maneta S 100, výfuk se přemístil na pravou stranu.

Typ 03 – A (Tatran)

Výroba modelu Tatran S 125 začala prakticky ve stejnou dobu jako u Maneta S 125. Viditelnou změnou byly hranatější tvary předního blatníku a zadního krytu. Kromě toho se vylepšil světlomet, zadní směrovky a zadní světlo. Výroba byla ukončena v roce 1969, když Považské strojírny přešly od skútrů na výrobu maloobjemových mopedů (do 50 ccm, populární Babetty).

Zdoj historie motocyklů Tatran a Manet : https://cs.wikipedia.org/wiki/Manet_(motocykl)

Autor: Bc. Stanislav Kučera                                                                                                         https://veteran-aukce.cz

 

SDÍLET
Předchozí článekExpedice 2017 Tatranem do místa zrodu – časomíra
Následující článekMapa
Stránky jsou určené pro všechny, kterým se líbí staré automobily a motocykly. V případě zájmu můžete kontaktovat: Bc. Stanislav Kučera Mobil: 724161521 Prvotní kontakt SMS, ozvu se, bohužel nemohu mít tel. stále u sebe E-mail: s.kucera@veteran-aukce.cz

Zanechte odpověď

Please enter your comment!
Please enter your name here