Suzuki  SJ 410

Historie

Další automobil, který již můžeme nalézt v kategorii historická vozidla. Jedná se o malý malý off-road z produkce japonské automobilky Suzuki.

Nejprve bychom měli představit celou modelovou řadu od začátku produkce malých terénních vozidel značkou Suzuki:

SUZUKI LJ 10

lj10

 

 

vyráběný v letech 1968 až 1972

 

 

SUZUKI LJ 20

Suzuki_Jimny_lj20

 

 

vyráběný v letech 1972 až 1975

 

 

SUZUKI LJ50

Suzuki LJ 50

 

 

vyráběný v letech 1975 až 1976

 

 

SUZUKI LJ80

suzuki LJ 80

 

 

vyráběný v letech 1976 až 1982

 

 

Ale tyto vozidla již jsou v kategorii historických vozidel několik let a sporadicky se objevují i na veteránských srazech, většinou, ale patří nadšencům vyznávajícím jízdu náročným terénem a nebývají často objektem zájmu příznivců historických vozidel.

A zde nastupuje vzhledově zcela odlišný terénní automobil a to SUZUKI SJ410, který se vyrábělo v letech 1982 až 1988, souběžně s ním se však v roce 1984 začal vyrábět automobil SUZUKI SJ413, který se v různých modifikacích vyráběl pod označením SJ 413 až do roku 1988, kdy nastupuje nový model s označením Samurai, ale to je již jiná historie. Vraťme se k vozidlu: SUZUKI SJ410.

SUZUKI SJ410

V roce 1982 se Suzuki na domácím Japonském trhu objevila s modelem SJ 410.

Technické označení je SJ 410 

– čtyřka znamená pohon na všechna čtyři kola

– 10 znamená obsah 1,0L .

Auto mělo úplně nový design nezvyklý pro vozidlo 4×4. bylo v moderním stylu ale zachovalo podobu svému předchůdci. Listové zavěšení pér, bylo vylepšeno plynovými tlumiči, většími nájezdovými úhly a poloměrem otáčení. Pod novou karoserii se sklápěcím oknem byl celý nový vnitřek a nový čtyřválcový motor o objemu 1000cc.Vozidlo jako předcházející modely bylo opatřeno pevným žebřinovým rámem.

Varianty 

SJ410+celoplechová karoserie1
s celoplechovou karoserii
sj410 cabrio bez střechy
cabrio s plátěnou odnímací střechou
sj410Hardtop
s tzv. Hadr topem – tedy laminátovou odnímací karoserií

Modely s plátěnou střechou a se střechou odnímací laminátovou mají další modifikace spočívající v možnosti sklopení předního skla a odnímacích předních dveří, což byla varianta často používaná u policejních a vojenských jednotek států mnoha zejména asijských státu jako Japonsko, Pakistán, indie, Thaisko, Singapur, s nástavbami na kulomet, či raketomet. Dodnes je oblíbeným autem v půjčovnách v Řecku i Turecku.

 

 

Charakteristickým znakem SJ410 je maska se svislými otvory

Technika

Motor- typ motoru F10A – 997ccm 33kw motor je litinový s hliníkovou hlavou horizontálně umístěný karburátor

Specifikem je kardanová ruční brzda. To má za následek, že při zatažené ruční brzdě brzdí vždy jen jedno kolo. Proto, když chtěli tato vozidla prodávat do Evropy, museli nějak vyřešit tento problém a vyřešili ho způsobem, který zvýšil užitné vlastnosti auta a to tak, že vozidlo vybavili uzávěrkou zadní nápravy, tedy při zapnuté uzávěrce a zatažené ruční brzdě brzdí obě kola, chytré né? Proto taky jsou SJ 410 vyhledávané právě pro možnost uzamčení uzávěrky zadní nápravy.

 

Úspěch  v USA

Až do roku 1983 se žádné vozidlo Suzuki 4×4  oficiálně neprodalo v USA, ale asi 3000 SJ410 se různými neoficiálními cestami dostalo do USA. Série SJ410 slavil úspěch v přes 100 zemích celého světa. V Suzuki viděli v USA trh prahnoucí po takovém vozidle. Vzali SJ410 a SJ413 jako východisko pro něco co nazvali Samurai a provedli několik málo důležitých změn. V roce 1986 už byl model Samurai nabízen v Americe a stal se okamžitě hitem. Cena začínala na  $6200 a plně vybavený $7500 mnoho lidí prostě nemohlo odolat. Začínali pouhými  1200 vozy  dovezenými za měsíc, Prodej se  zvýšil exponenciálně k 8000 vozidlům za měsíc a Suzuki se rychle ocitl s 47000 Samuraii prodanými  koncem  prvního roku na vrcholu žebříčku. Nejen že  byl nejúspěšnější dovážené vozidlo  ve Spojených Státech, ale  také  nejprodávanějším.

Američtí konkurenční experti byli šokováni tím že Samurai má parametry jako AMC Džíp CV-5 a CJ-7 proto se začali bránit útoky a podrobovali Samurai speciálními testy. Centrum pro Automatické Bezpečí žádalo Národní Silniční Provoz Bezpečnostní Administrace (NHTSA) zakázat dovoz Suzuki Samurai kvůli bezpečnostním problémům. Nicméně, NHTSA na 1. Září, 1988, odmítl žádost Centrem pro Automatické Bezpečí zakázat dovoz Suzuki Samurai. Spotřebitelské Zprávy odpověděly tím, že nebyly žádné rozdíly v testu s jeho konkurenty. Jediný problém byly jeho rozměry. Vozidlo bylo příliš krátké a úzké. Agentura souhlasila, že založí normy pro lehká nákladní auta a vozidla. Suzuki pokračoval dál s prodejem, ale  v roce 1989  se prodalo minimum  2000 aut za měsíc v porovnání s  10000-12000 za měsíc  o rok dříve.

Po roce 1989 se otevřel náš trh a tato vozidla si našla řadu příznivců i v Čechách zejména z řad příznivců offroadu a myslivců a to právě pro jejich vynikající jízdní schopnosti v terénu.

Použitá literatura a zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Samurai

http://www.samurai.terenaky.cz/

http://www.lj10.com/lj10info/

http://www.globalsuzuki.com/automobile/history/1981.html

Bc. Stanislav Kučera

Zanechte odpověď

Please enter your comment!
Please enter your name here